background

x

Monday, October 24, 2011

hati hati

sempena raya aidiladha kali ni, aku nk kongsi sket gan kawan2 pasal info yang baru aku dapat tok entry kali ni. sebelum membeli daging kat pasar tu hati2 sket bkn apa takot tersalah beli daging, takot gak law terbeli daging haram nnt. thanks pada blog 'up to mu kerana info yang aku dapat kali ni amat berguna, kali ni aku nk coleteh pasal daging

tapi selalunya klu beli kt pasar tani yang pagi2 tu daging yang dijual segar2 sket ssh la nk tertipu tambah2 g law beli kt kampung, di bandar lain sket orang nk untung mcm2 dia wt, sanggup menipu..kita sebagai org islam kena berhati2 kira sesuai la dengan tajuk entry aku kali ni hahahaha

ada banyak perbezaan di antara daging lembu dan daging khinzir(bahasa sopan) hehehe, diantara dari segi warna, wrna daging lembu ni fresh kiranya mcm merah darah berbeza gan khinzir warnanya nk pucat2
selain itu perbezaan dari segi serat daging ataupon aku pggil urat daging pon ada perbezaanya slalunya urat daging lembu ni kerap padat dan jelas kelihatan daging khinzir ni lain sket urat dan garisan seratnya renggang

dari segi lemak daging pon kita dapat bezakan, lemak daging lembu pejal lebih elastik dan basah manakala lemak daging khinzir kering dan kelihatan pecah2 tak terbentuk

daging lembut agak padat dan pejal dipegang daging khinzir lembik dan lembut bila disentuh daging lembu agak kaku dan susah untuk direnggangkan berbeza dengan daging khinzir yang senang untuk ditarik dan mudah direnggangkan


jadi inilah sedikit sebanyak pengetahuan yang dapat kita kongsi bersama, mudah mudahan kita dapat mengenalinya dengan baik. aku cite pasal daging ni sebab aku suka makan daging masak rendang yang mak aku wt perghh...sedap tahap gile heheheh

ni gambar contoh je hehehe nnt aku amek gmbr real punya sape yang nk wt tempahan leh la tapi area perlis sahaja hahaha

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...